Fire woman

Persianv.com At site

 

بیش از 160 نفر برای ثبت نام و شرکت در آزمون مراجعه کردند که مرحله اول 60 نفر و در مرحله پایانی 12 نفر موفق به گذراندن آزمونهای سنگین علمی و عملی سازمان شدند و به عنوان اولین آتش نشانان زن خاورمیانه مشغول به کار شدند .
البرز:« جکی چان » که شهرتش وامدار حضور درفیلمهای رزمی است عنوان میکند همیشه دوست داشته در نقش یک آتش نشان هم بازی کند.

 

اما او دربیان دلیل تحقق نیافتن آرزویش بالا رفتن سن را مهمترین مانع برای برآورده شدن آرزویش عنوان کرده است .



دختران جوانی که برای اولین باردرایران رکوردحضورزنان درشغل آتش نشان رابخوداختصاص داده اندحالا مورد حسادت این بازیگر قرارگرفته اند زیرا آنان توانسته اند باحضور جدی خود دراین شغل به آرزوی دست نیافته اودست یابند.
Persianv.com At site


چگونه شروع کردیم :
همه چیز از یک آگهی کوتاه اما متفاوت و پرمعنا در یکی از روزنامه ها آغاز شد .سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی کرج تعداد محدودی آتش نشان زن استخدام می کند .

 

همین جمله به ظاهر ساده که ماهها طراحی و رایزنی پشت آن بود ، سرآغاز حضور زنان کرجی در عرصه ای متفاوت از فعالیت های اجتماعی در ایران ، خاورمیانه و جهان شد .

 

بیش از 160 نفر برای ثبت نام و شرکت در آزمون مراجعه کردند که مرحله اول 60 نفر و در مرحله پایانی 12 نفر موفق به گذراندن آزمونهای سنگین علمی و عملی سازمان شدند و به عنوان اولین آتش نشانان زن خاورمیانه مشغول به کار شدند .

 

زنان آتش نشان کرج (که علاوه بر امداد و نجات کار آتش نشانی هم می کنند)در 3 شیفت 24 ساعت کار و 48 ساعت استراحت ، دوشادوش مردان مشغول خدمت هستند و این یعنی زن ایرانی با هویتی اصیل ، ایمانی عمیق و عشق وافر به نوع انسان . ( در کشورها مانند چین و ژاپن یا کشورهای اروپایی زن امدادگر وجود دارد اما زن آتش نشان نداریم ! )
Persianv.com At site

اونیفرم کار آنان مانتو و شلوار و مقنعه طوسی رنگ است که هنگام کار اورکت ، کلاه ویژه و در برخی مواقع لباسهای خاص از جمله لباس نسوز به آن افزوده می شود .

 

در خصوص « داشتن اورکت های یکسان با آقایان .. و اینکه معمولا از اول نمی فهمند که ما خانم هستیم .. » و یا « محدودیت ها در کمک رسانی به آقا یا خانم » ، « خصوصا در موارد خاصی چون خودکشی خانمها » و حتی « محدودیت های حجاب آنان ! » و ..

 

عاشقانه کارمیکنم:

محمودزاده ، زندگی مشترک را مکمل چنین شغلی می داند و می گوید : شغل ما هیچ منافاتی با زندگی مشترک ندارد و این امر به طور کامل بسته به نظر شخصی افراد است همانگونه که اکنون از گروه ما پنج نفر وارد زندگی مشترک شده اند بدون آنکه خللی در کارشان ایجاد شود.


 

برق شجاعت در چشم هر سه آتش نشان دیده می شود ، شجاعتی که خاص این شغل است و ویژه افرادی که نمی دانند در این ساعت از کارشان با چه حادثه ای مواجه می شوند.

 

شبکه خبری البرز
محمودزاده می گوید : نمی توان پیش بینی کرد در هر ماموریت با چه وضعیتی مواجه خواهیم شد یا چه نوع حادثه ای اتفاق افتاده ، مثلا ممکن است 10 مدل ریزش چاه یا صدها مدل حریق رخ دهد . گستره کار ما می تواند از گیرکردن انگشت دست در جایی ، خودکشی ، گرفتن حیوانان وحشی و نجات غریق تا اطفاء حریق ، انفجار ، تصادف و آتش سوزی جنگل و ... وسعت یابد و هیچ محدودیتی از نظر زن یا مرد بودن در این شغل وجود ندارد تنها باید حادثه ای در شیفت کاری شما رخ دهد.

 

مثلا در یکی از شیفتهای کاری بچه های گروه برای گرفتن شتر مرغ هایی که متواری شده و نظم شهر را برهم زده بودند چندین ساعت کار کردند یا نجات کودکی که در استخر افتاده و خفه شده بود یا اطفاء حریق در یکی از باغهای شهر مواردی از فعالیت این گروه است.

 

حس امنیت و آرامشی که حضور زنان آتش نشان در حادثه ها ایجاد می کند بی بدیل است . دو آتش نشان زن کرجی به مدت 10 روز در حادثه بم مشغول امداد رسانی به زلزله زدگان و آسیب دیدگان بودند و همپای مردان به خدمت رسانی پرداختند. امروز آتش نشانان زن آنقدر در کار خود زبده هستند که نگاههای متعجب دیگران برای آنان نگران کننده نیست و با آرامش به کار خود ادامه می دهند.

 

سمیه امینی در این خصوص می گوید: به دلیل داشتن اورکت های یکسان با آقایان معمولا از اول نمی فهمند که ما خانم هستیم ولی زمانی که متوجه می شوند خوشحال می شوند و آرامش در چهره های آنان دیده می شود. چون می بینند یک خانم در محل حادثه ای که آنها را در خطر قرار داده ، حضور یافته و بی هیچ واهمه ای مشغول کار می شود.

 

محمود زاده نیز می افزاید: محدودیتی در کمک رسانی به آقا یا خانم نداریم و مانند همکاران آقا هر چه باشد انجام می دهیم ولی خانمها اغلب وقتی ما را می بینند که به کمک همسر ، خواهر ، فرزند ، برادر یا خود آنها رفته ایم احساس امنیت می کنند. به عنوان نمونه در برخی موارد خودکشی خانمها آتش نشانان زن بسیار مفید واقع می شوند زیرا زبان آنها را بهتر می فهمند.

 

زن ایرانی در طول تاریخ افتخارات متعددی داشته و همواره از عفاف و پاکدامنی این زن سخنها بر زبان رفته است. در تمام تاریخ ایران حتی قبل از ورود اسلام به جز دوران پهلوی ها زنان ایران مقید به حجاب بوده اند؛ اما نوع پوشش و عفت زن ایرانی هیچگاه او را از حضور در اجتماع و ایفای نقشهای مستقیم و غیر مستقیم بازنداشته است.

 

سارا مهدوی یکی از اعضای گروه 11 نفری آتش نشانان کرجی در این خصوص معتقد است: نگاهها به زنان خاورمیانه به خصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس شاید چندان مطلوب نباشد اما نگاه به زن ایرانی تا عربستانی خیلی تفاوت دارد . در برخی کشورهای همسایه یا سایر نقاط دنیا زنان حق رای ندارند یا به آنان اجازه رانندگی داده نمی شود یا قانونهای سخت تری برای حضور آنان در اجتماع وجود دارد اما در ایران هر روز حضور زنان پر رنگ تر می شود.

 

وی در تشریح احساس اعضای گروه از مشهور شدن در سطح جهان عنوان می کند: ما فکر می کنیم نگاه به زن ایرانی نه به صرف آتش نشان بودن ، بلکه به خاطر شخصیت خود زن ایرانی عوض شده و این اتفاق سالهاست که روی داده است و همین تغییر نگاهها در داخل و خارج کشور روند پیشرفت زنان ایرانی را تسهیل خواهد کرد.

 

مهدوی یادآور شد: اولین سئوالی که تقریبا اکثر رسانه های خارجی از ما می پرسند مربوط به نوع پوشش و نحوه کنار آمدن ما با حجاب است و ما همانگونه که بارها گفته ایم باز هم می گوییم که " ما در ایران در فرهنگی ایرانی و اسلامی پرورش یافته ایم ، از کودکی با حجاب آشنا هستیم و آن را جزئی از شخصیت خود می دانیم و باعث افتخار است که یک زن مسلمان با حجاب می تواند همپای مرد تلاش کند و مفید واقع شود. در ثانی تنها چیزی که ما با آن مشکل نداریم حجاب است و به نظر می رسد خارجی ها با این نوع پوشش مشکل دارند".

 

شبکه خبری البرزوی ادامه می دهد : اصولا نگاهها در مورد ایران سالهاست عوض شده و جهان می داند که ایرانیان به پیشرفتهای قابل توجهی رسیده اند که نمی توان جلوی آنها را گرفت که به طور طبیعی پیشرفت خانمها در زمینه های مختلف نیز جز همین مبحث است ، حضور زنان در کرسی نمایندگی مجلس ، پستهای کلیدی و کرسی های تدریس دانشگاه و نیز عرصه های علمی و شغلی چیزی نیست که بتوان از آن چشم پوشید.



یک طرح بین المللی:

فرمانده آتش نشانی کرج نیزدراین خصوص میگوید: به کارگیری زنان آتش نشان برای اولین بار در خاورمیانه طرحی بود که با موفقیت به اجرا درآمد و هم اکنون زنان آتش نشان ایرانی از نظر قابلیتهای شغلی تفاوتی با مردان ندارند.

 

وی تصریح کرد: مانند هر پدیده نوظهور دیگری شاید عده ای در ابتدا با این کار مخالفت کردند اما سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی کرج با رایزنی با مسئولان و علمای اعلام مجوزهای لازم برای این کار را دریافت کرد.

 

یزدانی یادآور شد: در راه خدمت به اسلام و بشریت به طور طبیعی با حضور سالم و سازنده زنان به عنوان آتش نشان در این سازمان موافقت شد و هم اکنون یازده آتش نشان زن در کرج مشغول فعالیت هستند.

 

وی آتش نشانان زن کرج را در خاورمیانه و حتی اروپا بی نظیر دانست و اظهار داشت: اعضای گروه بدون هیچ گونه تفاوت شغلی تمام امور ماموریتی خود را انجام می دهند و تجربه حضور زنان در این شغل تاکنون موفقیت آمیز بوده است.

 

آتشپاد امیر یزدانی یادآور شد: به کارگیری زنان در این شغل تاثیر قابل توجهی در تغییر نگرش غرب و اروپا به ایران داشته است و پس از گذشت 4 سال از فعالیت این گروه ، برخی رسانه ها همچنان از این امر اظهار تعجب می کنند.

 

وی پوشش زنان ایرانی را اصلی ترین سئوال خارجی ها از آتش نشانان زن دانست و گفت: البته این امر که یک خانم با پوشش کامل اسلامی در اجتماع فعال باشد در ایران و برخی کشورهای دیگر چیز عجیبی نیست اما با تصوراتی که برخی افراد از ایران داشته اند ، شاید چندان همخوانی نداشته باشد. ولیکن وقتی فعالیت گروه را می بینند باور می کنند که می توان با حجاب اسلامی کار پر مشغله ای مانند آتش نشانی هم انجام داد.

 

فرمانده منطقه دو آتش نشانی کرج یادآور شد: این گروه علاوه بر شرکت در ماموریتها به عنوان آموزشگر به مدارس ، مهدهای کودک و سایر اماکن مورد نیاز اعزام می شوند و به آموزش می پردازند.

 

همه تلاش گروه 11 نفری زنان آتش نشان کرج این است تا واژه رشادت و شجاعت توام با عفاف زن ایرانی را ترجمه و به جهان صادر کنند .

0-content.jpg

IMG]

2_8508200540_L600.jpg

09.jpg

 

4-content.jpg

2-content.jpg

3-content.jpg

نظرات 1 + ارسال نظر
محمد سه‌شنبه 10 دی‌ماه سال 1387 ساعت 06:01 ب.ظ http://www.ottelo.blogsky.com

سلام . وبلاگ خوبی دارید . به ما هم سر بزنید .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد