Torrent - هر چه میخواهید بیابید

BitTorrent یک پروتکل انتقال اطلاعات از نوع نظیر به نظیر است. (  P2P - در این روش نیازی به یک سایت نیست و ارتباط ها مستقیم بین افراد است ) که اولین بار توسط Brom Cohen بوجود آمد و نرم افزاربه‌وجود آمده برای استفاده ازاین پروتکل به‌ صورت متن باز و مجانی در اختیار همگان قرار گرفت.هدف از ایجاد چنین پروتکلی انتقال حجم عظیمی از داده ها در کمترین زمان ممکن است.

BitTorrent چگونه کار می‌کند؟

BitTorrent با فایل‌های کوچکی به نام Torrent که دارای پسوند torrent. هستند، سروکار دارد(حجم این فایل‌ها کمتر از ۱۰۰ کیلوبایت است).این فایل‌ها در حقیقت metadata هایی هستند که اطلاعات اصلی داده‌ای که قرار است از شبکه دانلود و یا در شبکه آپلود شوند را دارا هستند.برای کار با این فایل‌ها شما نیازبه نرم افزارهایی مانند utorrent,Azureus و یا Flashget دارید تا بتوانند این فایل‌ها را شناسایی کنند.البته نرم افزار اصلی BitTorrent نیز وجود دارد ولی چون امکانات بسیار محدودی دارد چندان بین کاربران محبوب نیست.اگر از نرم‌افزار مدیریت دانلود Flashget استفاده می‌کنید بدون نیاز به نصب نرم‌افزار دیگری می‌توانید ازTorrent استفاده کنید. پیشنهاد من نرم افزار سبک و کاربر پسند utorrent است.

هنگام دانلود فایل تورنت هم زمان شما قسمت هایی از فایل را آپلود هم میکنید که این آپلود باعث استفاده دیگران از فایل شما و افزایش رتبه شما در نزد ترکر ( این Tracker است که باعث ایجاد ارتباط بین دانلود کننده ها و اپلود کننده ها میشود) خواهد شد. در Torrent بر خلاف دانلود از یک سایت هرچه تعداد افراد استفاده کننده بیشتر باشد سرعت دانلود بیشتر خواهد شد.

 

مزایای استفاده از Torrent :

رایگان بودن ، قابلیت resume (که برای ما ایرانی ها بسیار مهم است !) این قابلیت مهمترین قابلیت تورنتها هستند که به شما این امکان را می دهد که فایل مورد نظر خود در طی چند هفته دانلود کنید که این قابلیت برای کسانیکه از خطوط Dial Up استفاده می کنند بسیار مفید است تا فایلهای پرحجم را در طی چند هفته دانلود کنند . گسترگی فوق العاده منابع (فیلم – عکس – آهنگ – e-book - گیم و هر آنچه بخواهید) .

 

فایل‌های torrent را از کجا بگیرم؟
بعد از این که نرم افزار مخصوص BitTorrent را دانلود و نصب کردید اگر می‌خواهید داده‌ای را بوسیله BitTorrent دانلود کنید حالا باید به دنبال فایل Torrent آن باشید.برای این کار موتورهای جستجوی اختصاصی مانند isohunt,meganova و … وجود دارند که این کار را برای شما انجام می‌دهند.البته سایتی وجود دارد که همه این موتور جستجو ها را برای شما در یک جا گرد هم آورده که اگر از تبلیغات آزار دهنده آن ناراحت نمی شوید می‌توانید از آن استفاده کنید. من سایتی رو به شما پیشنهاد می‌کنم که از نظر من قدرتمندترین جستجو گر است. این جستجو گر بین سایت‌های Tracker جستجو می‌کند. سایت www.torrentz.com  توصیه من به شماست.

 

چند اصطلاح تورنتی :


Seed : به کسی که فایلی رو به صورت کامل (یعنی 100%) روی کامپیوتر دارد و فایل را share کرده (برای شما و دیگران آپلود میکند) در اصطلاح seed گفته میشود.
Peer : به شما و اشخاص دیگری که فایلی را دانلود میکنند peer گفته میشه. یک peer فایل مورد نظر را هم از seed و هم ازpeerهای دیگر دانلود میکند و در عین حال قسمتهای دانلود شده رو برای peerهای دیگر آپلود میکند. وقتی یک peer یک فایل رو به صورت کامل دانلود کرد به یه seed تبدیل میشود.

Ratio Share : به نسبت میزان آپلود فایل به دانلود آن ratio share گفته میشه که بر اساس 1 سنجیده میشه.
Ratio Share > 1 یعنی آپلود شما بیشتر از دانلود بوده
Ratio Share < 1 یعنی دانلود شما بیشتر از آپلود بوده
علاوه بر اینکه هر فایل به صورت جدا دارای Ratio Share است ... یک Ratio Share کلی هم وجود دارد که کل میزان آپلود و دانلود شما را نشان میدهد (در واقع میانگینRatio Share تمامی فایلهای دانلود شده)

البته در FlashGet زیاد با این اصطلاحات سرو کار نخواهید داشت.
 

 

برنامه‌های تورنت :

 برای باز کردن فایلهای تورنت نیاز به یکی از برنامه‌های تورنت دارید. مثل : Flashget - Azureus - uTorrent - Bit Tornado و ... کهاگر از Flashget استفاده می‌کنید به خوبی از Torrent  پشتیبانی می‌کند. اما 2 برنامه‌ی uTorrent و Azureus رو برای دانلود در امپراطور قرار میدم تا دانلود کنید. اولین برنامه کم حجم و ساده و سبک و دومین برنامه با امکانات بیشتر و حجم بیشتر و البته سنگین تر است. برنامه مدیریت دانلود FlashGet هم در مقاله « بهترین برنامه‌های مدیریت دانلود وجود دارد » .

 

دانلود uTorrent ( حجم : 214.8 کیلوبایت )

 دانلود بسته زبان ( برای فارسی شدن برنامه )

 

دانلود Azureus ( حجم :  8.64 مگابایت )
 

منابع:  Gsm-ir ، hamednet ، macromediax

 

نظرات 1 + ارسال نظر
خنده یکشنبه 25 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 08:47 ب.ظ http://Arcsinos.blogfa.com

یه سوال داشتم . چطوری میتونم یه فایل رو توی سیستم تورنت به اشتراک بذارم ؟
ممنون میشم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد